Petr A. Bílek | Didaktické články publikované v letech 2006–2008 v časopisu Host do školy |
Ondřej Vojtíšek | Analýza seznamů literárních děl k maturitě |
Pedagogové z ÚČLK se podílejí na ediční řadě Seminář České knižnice, která vzniká v rámci Ústavu pro českou literaturu AV ČR. Na webu České knižnice najdete didaktické materiály mimo jiné od A. Králíkové, M. Jalušky, J. Holého nebo V. Vaňka.
Následující didaktické materiály (tzv. interpretační mapy) jsou tvořeny souborem otázek a úkolů, jež mají za cíl vést středoškolské studenty k interpretaci jednotlivých literárních děl – a zároveň tak ukazovat i rozmanité možnosti, jak s literaturou interpretačně zacházet obecně. Jsou proto úmyslně rozsáhlejší, než lze čekat pro běžné čtení či užití ve vyučovací hodině – tak, aby metaforicky řečeno „zmapovaly terén“ uměleckého díla (poukázaly na vrcholy, spojnice a hranice) a nabídly studentovi svobodně z úkolů volit takové interpretační směřování, které je mu sympatické či užitečné (z hlediska učitelů mohou pak interpretační mapy sloužit i jako zásobníky nápadů, jak se nad četbou díla tázat).
P. Brabcová, A. M. Göttlichová, M. Jančaříková, J. Kohoutková, R. Rayová, K. Urbanová | F. Kafka: Před zákonem |
Vojtěch Deči | M. de Cervantes y Saavedra: Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha |
Adéla Göttlichová | G. A. Bürger: Lenora |
Kateřina Zajíčková | R. Bachman: Dlouhý pochod |
Eliška Belinová, Jakub Cepník | Cestopis – pracovní listy, Cestopis – metodické pokyny pro učitele |
Apolena Marková | Porozumění textovému světu vyprávění ve škole – prezentace, doprovodný text |
Vít Marušák | Dipesh Chakrabarty a Nikola Šuhaj |
Ondřej Pavlík | Nerozumět poezii |
Kristýna Horáková (Uríková) | Analýza školních seznamů literárních děl k ústní části MZ z ČJL 2016/2017 |
Cílem zavedení pedagogických portfolií do učitelských programů na FF UK je nejen hodnocení efektivity vzdělávání studentů, ale také (a to především) dovednost hodnocení své vlastní cesty vzdělávacím procesem a rozvoj schopnosti sebereflexe. Elektronická portfolia vedou studenty k sebereflexi díky tomu, že jim nabízejí širokou škálu prostředků k vyjádření dosavadních zkušeností, dovedností, praktických poznatků a také k deklaraci schopnosti spolupráce.
Na FF UK se pro vytváření a správu elektronických portfolií využívá nástroj Mahara, který funguje jako sesterský projekt systému Moodle. Cílem nástroje je vytvoření komunitního prostředí pro tvorbu a sdílení elektronických portfolií. Studenti i akademici si v něm mohou tvořit svá portfolia vypovídající o úrovni vzdělání a kariérním postupu – osobní sbírky informací týkající se vzdělání, osobního růstu, schopností, dovedností, plánů, cílů a prací (esejí, seminárních prací, prezentací aj.). Mahara využívá principů Web 2.0 a sociálních sítí, umožňuje tedy komunikovat s dalšími uživateli a vytvářet skupiny, kde si mohou uživatelé vzájemně hodnotit a komentovat svá portfolia.
Studijní programy (v jejichž rámci je portfolio vyžadováno/realizováno)
Portfolio je individuální vizitkou každého studenta učitelství, v průběhu studia může student načerpat impulsy a inspiraci pro tvorbu a vývoj svého portfolia, v povinných didaktických předmětech studijního plánu budou studentům zadávány konkrétní úkoly, jejichž výstupy je možné vkládat (či použít jako artefakt) do portfolia.
Předpokládané výstupy z didaktických předmětů (tzv. artefakty) pro portfolio
Další artefakty lze do portfolia vkládat na základě zadání výstupů v jiných didakticky zaměřených kurzech nebo po vlastní úvaze rovněž v souvislosti s výstupy různých typů kurzů.
Státní závěrečná zkouška a portfolia
V současné době je portfolio vyžadováno obligatorně při státní závěrečné zkoušce z pedagogiky a psychologie. Při zkoušce student prokáže schopnost kritické reflexe svého portfolia, jejího propojení s širším kontextem integrovaného pedagogického a psychologického vzdělání. Svým portfoliem student dokládá průběh svého studia, způsobem zpracování deklaruje svůj zájem o obor a o budoucí pedagogickou dráhu. Portfolio rovněž slouží k individuální prezentaci studenta a může se stát jeho vizitkou.
Nástroj Mahara: Mahara | Filozofická fakulta Univerzity Karlovy (cuni.cz)
Obrazy vybraných autorů v učebnicích a příručkách pro výuku literatury
Interpretace díla zvoleného autora či autorky pro výukovou praxi (podle vlastního výběru či po konzultaci)
Didaktické dílo zvolené osobnosti a jeho odkaz
Možnosti zvoleného metodologického přístupu k interpretaci ve škole
Tvorba koncepčního a teoretického zázemí ke konkrétním nástrojům ve výuce literatury
Literární teorie ve světle výuky literatury (zvolená kategorie pohledem učebnic, příruček, výuky, příp. součástí práce rozpracování konkrétních návrhů)
Přístupy k výuce literatury
Nástin didaktické interpretace (vybraného literárního díla nebo děl) ve středoškolské výuce