teorie literatury, současná česká literatura, otázky didaktiky literatury
Ukončené VŠ vzdělání a další kvalifikace
2008–2014: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, doktorské studium oboru Dějiny české literatury a teorie literatury
(disertační práce Řeč obrazů. Obraz autora jako paratext v perspektivě kulturního transferu)
2001–2007: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, magisterské studium oboru Česká filologie
(diplomová práce Mladá česká poezie v 80. a 90. letech 20. století. Valence lyrického subjektu ve vybraných prvotinách)
Studium v zahraničí
10/2009 – 10/2010: Universität Konstanz (Katedra slavistiky, Katedra germanistiky)
9/2005 – 3/2006: Universität Leipzig, Philologische Fakultät (Erasmus program)
Praxe od ukončení VŠ studia
od 11/2018 – nyní: zástupkyně ředitele Ústavu české literatury a komparatistiky pro oblast didaktiky literatury a vzdělávání
od 9/2013 – nyní: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistiky (asistentka), od 2015 odborná asistentka
11/2010 – 8/2013: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (přímo řízená organizace MŠMT) metodik pro český jazyk a literaturu
od 10/2007 – 9/2009: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (přímo řízená organizace MŠMT) koordinátor pro český jazyk a literaturu
Členství v odborných organizacích
Platforma didaktiků FF UK (od 2015)
Centrum učitelství FF UK (členka Rady Centra učitelství, od 2021)
Další odborné aktivity
2018 – dosud: spolupráce s USAC
2015 – 2020: nakladatelství Fraus – spoluautorka učebnicové řady čítanek
2014 – dosud: Vzdělávací institut Středočeského kraje (VISK) – vedení seminářů pro středoškolské učitele českého jazyka a literatury (vypisované semináře: Současná česká literatura pro učitele aneb Co v učebnicích ještě nenajdete, Pracovní listy podporující čtenářskou gramotnost na 2. st. ZŠ a nižším stupni G, Opory výuky literatury aneb Praktický průvodce učebnicemi literatury a čítankami)
2014 – 2018: CZVV – spolupráce k problematice hodnocení písemných prací a také na centrálním hodnocení písemných prací
2011–2015: Národní institut dalšího vzdělávání (NIDV) –vedení seminářů v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
2013: Národní ústav vzdělávání (NÚV) – spolupráce na Standardech pro základní vzdělávání
Konference
Mezinárodní konference Pozor, velikáni! Milan Kundera a Bohumil Hrabal – nové úvahy. Universität Leipzig, Lipsko, SRN, únor 2019 / příspěvek Obraz Milana Kundery v kulturním transferu (K recepci Kunderova posledního románu Slavnost bezvýznamnosti v českém kontextu)
Oborové didaktiky a pregraduální příprava učitelů na FF UK, Praha, 27. a 28. 11. 2020 / příspěvky: Aspekty přípravy budoucích učitelů českého jazyka a literatury (společně s K. Šormovou), Didaktika literatury a reflexe její současné pozice
Aktuální aspekty v didaktice mateřského jazyka a literatury, PedF UP Olomouc, 12. a 13. 10. 2021, příspěvek: Didaktika literatury aktuálně: Pohyb mezi póly
Absolvované stáže
Universität Konstanz (5/2019) – výukový pobyt v rámci programu Erasmus + s přednáškou Jáchym Topols Schwester und die Wilden Neunziger
Účast na diskusích, vystoupení v médiích a jiné
Výuka literatury (diskuse čtenářského klubu A2, VŠKK, 10. 9. 2020, společně s Petrem Bílkem, Jiřím Kotenem, moderovala Blanka Činátlová)
Radio Kašpar (rozhovor, 26. 11. 2020)
Maturitní kánon neodráží posledních 30 let naší literatury (rozhovor, vedla Šárka Kadavá). Klacek, 10. 10. 2019. https://www.klackoviste.cz/clanky/rozhovor-andrea-kralikova.
Jasná řeč Josefa Chuchmy (Česká televize, 15. 5. 2017)
Beseda nad knihou měsíce, diskuse Literárních novin k románu Jáchyma Topola Citlivý člověk (kavárna Řetězová, 26. 4. 2017, společně s Jiřím Peňásem, moderoval Petr Bílek)
Listopad 89 a výuka literatury, literární reprezentace a otisk přelomu ve výuce (společně s O. Vojtíškem, diskuse s učiteli), 23. 11. 2021, FF UK.
Bibliografie
Monografie
Autorské tváře v knižních zrcadlech. Obrazy autorů současné české literatury v perspektivě kulturního transferu. Příbram, Pistorius & Olšanská, 2015. 251 s. p. ISBN 978-80-87855
Studie, články
Author´s not dead! Tvář, gesto, životní postoj napříč literaturou a hudbou na příkladu hudebníka Petra Fialy a kapely Mňága &Žďorp. In Skalický; D., Wiendl, J. (eds.): Protřepat, nemíchat!: Mezi literární vědou a kulturálními studii. K 60. narozeninám Petra A. Bílka. Praha, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy 2022, s. 130–143.
Aspekty přípravy budoucích učitelů českého jazyka a literatury (společně s K. Šormovou).In Janišová, M.; Strouhal, M. (eds.) Učitelské vzdělávání a oborové didaktiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Praha, Karolinum 2022. (po úspěšném recenzním řízení, dosud v přípravě pro tisk).
Kunderovo Nevědění v souvislostech s výukou literatury. Český jazyk a literatura, 2021/2022, roč. 72, č. 3, s.139–143.
Jak existuje chronotop v lyrice (rec. Kubínová, Marie: Časoprostor lyriky. Praha, ÚČL AV ČR 2020.) Česká literatura, 2021, roč. 69, č. 6, s. 782–786.
Postava jako jedno z východisek literárněteoretického poznání na střední škole. (rec. Zamora, Juan: Ona byla centrem světa. Ženské postavy v prózách Josefa Škvoreckého Příbram, Pistorius & Olšanská 2020) Český jazyk a literatura, 2021/2022, roč. 72, č. 2, s.103–104.
V normalizačních kulisách. Listopád Aleny Mornštajnové (rec. Alena Mornštajnová: Listopád. Brno, Host 2021). A2, 2021, roč. XVII, č. 13, s. 6.
Cullerova Teorie lyriky a návraty k poezii. Slovo a smysl 18, č. 36, 2021, s. 161–167. (rec. Jonathan Culler.: Teorie lyriky. Praha, Karolinum 2020).
Povrchně o jinakosti. Multikulturní inspirace Michaely Štěchové. (rec. Michaela Štěchová: Růže z Jericha, Paseka, Praha 2020). A2, 2021, roč. XVII, č. 9, s. 6.
Podivnosti literárního světa Anny Bolavé a další novinky současné české prózy. Český jazyk a literatura, 2020/2021, roč. 71, č. 3, s.133–137.
Pitva literatury (Co prozrazují diskuse o maturitním kánonu). A2, 2020, roč. XVI, č. 15.
Rozdvojený svět Anny Cimy (a jiné české debuty). Český jazyk a literatura, 2019/2020, roč. 70, č. 3, s. 135–139.
Sedm statečných? Literární kultura v perspektivě genderu. Slovo a smysl (Word and Sense), 2016, č. no. 14, s. 191‒194. ISSN 1214-7915.
Kapustová, A: Valence lyrického subjektu: Jak také vnímatel rekonstruuje z básnických textů lyrický subjekt. Česká literatura, 2011, č. no. 59, s. 394‒416. ISSN 0009-0468.
Kapustová A.: Přijmout cizince za vlastního. K některým aspektům recepčního příběhu Jáchyma Topola v českém a německém kulturním kontextu. In Zemanová Z.: Sborník příspěvků z mezinárodního sympozia Umění a kultury střední Evropy 2011 „Cizinec, vyhnanec, přistěhovalec“. Olomouc, Univerzita Palackého, 2012, s. 331‒341. ISBN 978-80-244-3032-4
Vedlejší efekt (článek k problematice výuky psaní, Web Asociace středoškolských češtinářů, 30. 11. 2013).
Reflexe současného stavu písemné práce z českého jazyka a literatury. Referát v rámci Maturitního fóra na Univerzitě v Hradci Králové, uveřejněn na webu ASČ, 14. 6. 2013, dostupné zde: https://www.ascestinaru.cz/asc-vystupy-z-maturitniho-fora-vi-prispevek-cermatu-1/
Hodnocení maturitní písemky z češtiny. In Učitelské noviny 9/2012.
Několik rad pro psaní maturitní písemné práce z českého jazyka a literatury. In Maturitní zpravodaj č. 12/2012, s. 5‒6.
Obrana kritického myšlení (polemika k otázce testování naratologické kategorie „vypravěč“, uvedeno v rubrice Názory), Lidové noviny, 9. 6. 2011.
Maturita z českého jazyka a literatury. In Týdeník Školství, roč. 17, 14 (2009), s. 1‒4 přílohy.
Učebnice
Šebesta K., Synková P., Šormová K., Králíková A., Marek A.: Čítanka 9. Plzeň, Fraus, 2020. 216 s. ISBN 978-80-7489-519-7.
Šebesta K., Synková P., Šormová K., Králíková A., Marek A.: Čítanka 8. Plzeň, Fraus, 2019. 216 s. ISBN 978-80-7489-390-2.
Šebesta K., Synková P., Šormová K., Králíková A., Marek A.: Čítanka 7. Plzeň, Fraus, 2018. 216 s. p. ISBN 978-80-7489-343-8
Šebesta K., Synková P., Králíková A., Šormová K.: Čítanka 7. Příručka učitele. Plzeň, Nakladatelství Fraus, 2018. 124 s. ISBN 978-80-7489-344-5.
Šebesta K., Synková P., Šormová K., Králíková A., Marek A.: Čítanka 6. Plzeň, Fraus, 2016. 216 s. ISBN 978-80-7489-305-6
Český jazyk a literatura: písemná práce. Slohové útvary, metodika hodnocení, příklady hodnocení písemných prací. Praha, Tauris, 2012. 187 s. ISBN 978-80-87337-11-0. (s G. Baumgartnerovou)
Metodické materiály
Metodický materiál pro hodnotitele písemných prací z českého jazyka a literatury. CZVV, Praha 2013, dostupné elektronicky: www.novamaturita.cz (spoluautorství).
Jak na to: písemná práce z českého jazyka a literatury. CZVV, Praha 2012, přístupné elektronicky: www.novamaturita.cz (spoluautorství).
Komplexní zkouška z českého jazyka a literatury (informační brožura k maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury, část o písemné práci). CZVV, Praha 2009.
Autorství e-learningových modulů Písemná práce – Metodologie písemné práce a Hodnocení písemné práce k dalšímu vzdělávání pedagogů k nové maturitní zkoušce z českého jazyka
a literatury. 2009.